Ostrzeżenia pogodowe

Nowy ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy w podziale JRG CS PSP

« wstecz
Autor: Karol Zawadzki

004     9 stycznia 2018 roku do Podziału Bojowego Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Centralnej Szkoły PSP w Częstochowie włączony został nowy, ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Volvo FMX 410.  Sam samochód dotarł do strażaków w grudniu ubiegłego roku. Od tego czasu ratownicy poznawali pojazd i jego możliwości.

 

 

 

 

     Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy został zabudowany na podwoziu Volvo FXM 410 4x4 z 2017 roku. Auto posiada wysokoprężny, sześciocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany z 007 intercoolerem silnik D11K410 o pojemności 10837 ccm, mocy 419 KM (308 kW) oraz normie spalań Euro6 i automatyczną, sześciobiegową (6 + 2 wsteczne) skrzynię Powertronic PT2106 z przekładnią hydrokinetyczną. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 18 ton. Volvo posiada zawieszenie mechaniczne na resorach parabolicznych, uterenowiony napęd 4x4 z możliwością blokad mechanizmów różnicowych (międzyosiowego, osi przedniej i tylnej), który świetnie radzi sobie poza utwardzonymi nawierzchniami, np. na drogach szutrowych. Na plus zasługuje również ogumienie, które zastosowano w prezentowanym Volvo - są to opony tzw. budowlane Continental HSC1. Auto wyposażono w długą, jednomodułową, standardową kabinę brygadową w układzie siedzeń 1+1+4, którą wyposażono w cztery miejsce na aparaty ochrony dróg oddechowych w przedziale załogi i jeden dodatkowy na szafce sprzętowej wewnątrz kabiny. Znajdują się w niej także: 4 przenośne radiotelefony cyfrowo-analogowe Motorola DP4600, 4 latarki kątowe Survivor LED, detektor prądu przemiennego AC Hot Stick, Automatyczny Defibrylator Zewnętrzny AED, kamera termowizyjna, miernik  wielogazowy oraz inny podręczny sprzęt. Zabudowę pojazdu wykonała firma BoCar. Składa się ona głównie z materiałów kompozytowych, stali nierdzewnej i aluminium. Posiada 7 skrytek w układzie 3+3+1 zamykanych aluminiowymi żaluzjami z zabezpieczeniem BARlock oraz podestami roboczymi wykonanymi w  technologii 037 antypoślizgowej. Pierwsza skrytka - bezpośrednio za kabiną, jest przelotowa. W zabudowie zamontowano pneumatycznie wysuwany maszt oświetleniowy z dwoma najaśnicami LED o mocy 2 x 220W. Samochód wyposażono w kompozytowy zbiornik o pojemności 4000 litrów, kompozytowy zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 450 litrów, dwuzakresową autopompę Johstadt TO3000 o wydajności 3200 l/min przy ciśnieniu 8 bar oraz 400 l/min przy ciśnieniu 40 bar wraz z automatycznym dozownikiem środka pianotwórczego (1%-6%) oraz cztery zraszacze umieszczone po dwa z przodu oraz po środku pojazdu. Dach zabudowy wykonano w formie podestu roboczego i zamontowano na nim skrzynię sprzętową, mocowanie na drabinę, dodatkowy sprzęt oraz działko wodno-pianowe o maksymalnej wydajności 3200 l/min z nakładką do piany ciężkiej. W skrytce zamontowano wysokociśnieniową linię szybkiego natarcia o długości 60 metrów zakończoną prądownicą wodno-pianową TIPSA Blue Devil 550 z nakładką do podawania piany ciężkiej. Volvo posiada elektryczną wyciągarkę Dragon Winch DWT 18000 HD o uciągu 8165 kg w kompozytowej obudowie oraz niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy WEBASTO. Samochód wyposażono w zintegrowane oświetlenie LED składające się z 14 lamp kierunkowych Redtronic BX32 i 2 lamp kierunkowych Redtronic BX62, 4 lampy kierunkowe Redtronic BX31 oraz falę świetlną składającą się z 7 modułów LED barwy pomarańczowej. Sygnalizację dźwiękową pojazdu stanowi generator sygnałów dźwiękowych BOS-200 o mocy 100W, który posiada 2 tryby głośności, 5 modulacji, poganiacz "air horn", mikrofon oraz możliwość sterowania poszczególnymi sekcjami oświetlenia i falą świetlną wraz z dwoma głośnikami Strobos GP-150W i dwa pneumatyczne sygnały 041jednotonowe BEAM A405. Oświetlenie wewnętrzne, jak i zewnętrzne zostało wykonane w technologii LED.  W kabinie pojazdu zamontowano terminal statusów firmy ELTE GPS działający w systemie SWD-ST, nawigację, rejestrator jazdy, radiotelefon cyfrowo-analogowy Motorola DM4600e, pilot do sterowania elektronicznym szperaczem, panel informujący o poziomie środków gaśniczych, otwarciu żaluzji, podestów, wysuniętym maszcie, zasilaniu, a po przełączeniu pokazujący obraz z kamery cofania zamontowanej na tylnej ścianie zabudowy. Dodatkowo z przodu kabiny na ramie firmy Trux zamontowano 4 reflektory dalekosiężne oraz szperacz.
     Pojazd od 9 stycznia br. pełni rolę drugiego wyjazdu Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Centralnej Szkoły PSP w Częstochowie i zastąpił on GCBA 5/32 na podwoziu Scania P400 z 2014 roku, który trafił do Wydziału Technicznego CS PSP i posłuży adeptom pożarnictwa w ćwiczeniach poligonowych. Podobnie jak Scania nowy "drugi wyjazd" może podejmować sam działania ze względu na posiadający sprzęt. Wyposażenie pojazdu stanowi: sprzęt do ratownictwa technicznego, drogowego, wysokościowego, medycznego, sprzęt oświetleniowy, dielektryczny, burzący, do zabezpieczenia miejsca zdarzenia, wentylator oddymiający, pompy do wody brudnej i czystej, skokochron, pilarki łańcuchowe i piły do betonu i stali, neutralizatory, armatura wodno-pianowa wraz ze sprzętem do pożarów wewnętrznych. Jak mówią strażacy - dzięki bliźniaczej zabudowie samochodu wraz z pierwszowyjazdowym GBA 2,7/16 Volvo FL280 - INFO TUTAJ - udało się uzyskać ujednolicenie rozmieszczenie sprzętu pomiędzy samochodami. Układ skrytek i wyposażenie pozwoli na efektywniejszą pracę i sprawniejszą obsługę w trakcie podejmowanych działań ratowniczo-gaśniczych.

Galeria