Ostrzeżenia pogodowe

2017-01-03

Nowy średni samochód ratowniczo-gaśniczy dla JRG CS PSP!

Autor: Karol Zawadzki

IMG_0968 (Kopiowanie)       2 stycznia 2017 roku do Podziału Bojowego Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Centralnej Szkoły PSP w Częstochowie włączony został nowy, pierwszo-wyjazdowy samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Volvo FL 280. Sam samochód do strażaków JRG CS PSP dotarł już pod koniec listopada ubiegłego roku. Od tego czasu ratownicy poznawali w teorii i praktyce wiele rozwiązań zastosowanych w pojeździe.

     Zakup samochodu został dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

 

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy został zabudowany na podwoziu Volvo FL280 4x2 z 2016 roku. Auto posiada wysokoprężny, sześciocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany z intercoolerem silnik D8K280 o pojemności 7700 ccm, mocy 210 kW (286 KM) oraz normie spalań Euro6 i automatyczną, sześciobiegową (6+ wsteczny) skrzynię biegów. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 16 ton. Volvo posiada miejski napęd 4x2 na tylną oś, blokadę mechanizów różnicowych. Tylne pnematyczne zawieszenie oraz przednie - na resorach. IMG_0945 (Kopiowanie) Auto wyposażono w długą, jednomodułową, standardową kabinę brygadową w układzie siedzeń 1+1+4, którą  wyposażono w cztery miejsca na aparaty ochrony dróg oddechowych w przedziale załogi i jeden dodatkowy na szafce sprzętowej wewnątrz kabiny. Zabudowę pojazdu wykonała firma BoCar i składa się głównie z materiałów kompozytowych, stali nierdzewnej i aluminium. Posiada 7 skrytek w układzie 3+3+1 zamykanych aluminiowymi żaluzjami z zabezpieczeniem rurowym BARlock oraz podestami roboczymi wykonanymi w technologii antypoślizgowej. Wewnątrz skrytek krawędzie otwieranych szafek zostały oznaczone jaskrawym kolorem. W zabudowie zamontowano pneumatycznie wysuwany maszt oświetleniowy z dwoma najaśnicami LED. Samochód wyposażono w kompozytowy zbiornik wodny o pojemności 2735 litrów, kompozytowy zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 315 litrów, dwuzakresową autopompę Johstadt TO3000 o wydajności 1600 l/min przy ciśnieniu 8 bar oraz 459 l/min przy ciśnieniu 40 barów wraz z systemem pisany sprężonej CAFS oraz cztery zraszacze umieszczone po dwa z przodu oraz po środku pojazdu. Dach, który został pokryty materiałami w technologii antypoślizgowej, wykonano w formie podestu roboczego i zamontowano na nim skrzynię sprzętową - której krawędzie oznaczono jaskrawym kolorowem - działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min oraz drabinę wysuwną DW-10, której opuszczanie z dachu pojazdu może odbywać się z poziomu ziemi. W skrytce zamontowano wysokociśnieniową linię szybkiego natarcia o długości 60 metrów zakończoną prądownicą wodno-pianową typu turbo z nadkładką do podawania piany ciężkiej. Volvo posiada elektryczną wyciągarkę Dragon Winch DWT 18000 HD o uciągu 8165 kg. Samochód wyposażono w zintegrowane oświetlenie LED składające się z 12 lamp kierunkowych ZE Elektra LBLKo-6, 4 lampy kierukoweIMG_1019 (Kopiowanie) ZE Elektra MS6 oraz falę świetlną składającą się z 5 modułów LED barwy pomarańczowej oraz dwóch dodatkowych modułów LED barwy niebieskiej. Sygnalizację dźwiękową pojazdu stanowi generator sygnałów dźwiękowych BOS 200 o mocy 100W wraz z głośnikiem 100-watowym i dwa pneumatyczne sygnały jednotonowe BEAM A405. W kabinie pojazdu zamontowano terminal statusów firmy ELTE GPS działający w systemie SWD-ST 2.5 wraz z nawigacją i możliwością podglądu obrazu z kamery cofania zamontowanej na tylnej ścianie zabudowy oraz przewoźny radiotelefon cyfrowo-analogowy Motorola DM4600, 4 przenośnych radiotelefonów cyfrowo-analogowych Motorola DP4600 i szperacze typu Vulcan. Dodatkowo z przodu kabiny zamontowano 4 relfektory dalekosiężne zamontowane na ramie firmy Trux.

 

Volvo w Podziale Bojowym JRG CS PSP zastąpiło GBA 2,5/24 Renault Midlum 300 DXi z zabudową WISS i stanowi obecnie pierwszy wyjazd tej JRG.

Galeria