2015-12-05
25 listopada 2015 roku do Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 2 w Częstochowie przybył nowy ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na powoziu MANa. Jest to kolejna nowość w KM PSP Częstochowa w tym roku.
Samochód został zakupiony przez Komendę Wojewódzką PSP w Kielcach, który obejmował zakup 10 GCBA wraz ze sprzętem i wyposażeniem ratowniczo-gaśniczym. Przetarg ten wygrała firma Moto-Truck z Kielc i został współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Nieco informacji o samym samochodzie...
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy został zabudowany na podwoziu MAN TGM 18.340 4x4 z 2015 roku. Auto posiada silnik wysokoprężny o pojemności 6,9 litra, mocy 340 KM oraz normie spalań Euro6 i zautomatyzowaną - półautomatyczną - skrzynię biegów. MANa wyposażono w uterenowiony napęd 4x4, który świetnie radzi sobie na drogach m.in. szutrowych. Na plus zasługuje również ogumienie jakie zastosowano w prezentowanym MANie - są to opony tzw. budowlane Continental HDC1. Auto posiada długą, jednomodułową, brygadową kabinę w układzie siedzeń 1+1+4, którą wyposażono w cztery miejsca na aparaty ochrony dróg oddechowych w przedziale załogi. Zabudowę samochodu wykonała firma Moto-Truck. Wykonana została z kompozytu oraz stali nierdzewnej i posiada 9 skrytek w układzie 4+4+1 zamykane aluminiowymi żalujami i wyposażone w podesty robocze. W zabudowie zamontowano pneumatycznie wysuwany maszt oświetleniowy z dwoma najaśnicami LED. Samochód wyposażono w zbiornik wodny o pojemności 5000 litrów, zbiornik ze środkiem pianotwórczym o pojemności 500 litrów, dwuzakresową autopompę Moto-Truck HMT 32/10-4/40 o wydajności 3200 l/min przy ciśnieniu 8 barów oraz sześć zraszaczy umieszczonych po dwa z przodu, po środku i z tyłu. Dach pojazdu wykonano w formie podestu roboczego i zamontowano na nim działko wodno-pianowe o wydajności Pohorje GT o wydajności 3200 l/min. Samochód posiada elektryczną wyciągarkę. MANa wyposażono w lampę zespoloną Standby SOS9000, dwie lampy kierunkowe Standby L52, cztery lampy kierunkowe ZE Elektra MS26 oraz falę świetlną ZE Elektra FŚL-8 z dodatkowymi dwiema lampami kierunkowymi ZE Elektra LBLKo-8. Sygnalizację dźwiękową pojazdu stanowi generator sygnałów dźwiękowych Gamet GAM-300R z dwoma głośnikami Code3 C3100 i sygnał pneumatyczny - zamontowany specjalnie na zamówienie przez JRG 2 - Grover 1510 Emergency. Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdu wykonano w technologii LED. W kabinie samochodu znajduje się radiotelefon cyfrowo-analogowy Motorola DM4600 oraz system monitoringu GPS "SMOK" firmy ELTE GPS, który wyświetla m.in. położenie samochodu, średnie zużycie płynów, paliwa, przebieg samochodu, etap realizacji zgłoszonego zdarzenia oraz obraz z kamery cofania zamontowanej na tylnej ścianie zabudowy.
Wyposażenie samochodu:
- 6 sztuk aparatów dróg oddechowych Dräger PSS 500 + FPS 7000 (maska) + Bodyguard 1000 (czujnik bezruchu)
- 4 sztuki zapasowych bulti kompozytowych Dräger CPS 7900
- 10 sztuk węży tłocznych W-52
- 8 sztuk węży tłocznych W-75
- 4 sztuki węży ssawnych W-110
- Przenośne działko wodno-pianowe Pohroje GT o wydajności 3200 l/min
- Armautra wodno-pianowa (przełączniki 75/52 i 110/75, rozdzielacze, zbieracz, kurtyny wodne, prądownice wodne-, pianowe- i wodno-pianowe proste oraz turbo, wytwornice pianowe, zasysacz liniowy, wąż do zasysacza, smok ssawny 110, stojak hydrantowy)
- Generator pianny lekkiej wraz z rękawem
- Motopompa pływająca, pompa beczkowa, wysysacz
- Osprzęt do armatury (klucze do hydrantów podziemnego i nadziemnego, do łączników, do studzienek, siodełko wężowe, pływak, mostki przejazdowe, kasetony wężowe)
- Wysokociśnieniowa linia szybkiego natarcia o długości 60 metrów wraz z nakładą pianową do prądownicy
- Podręczny sprzęt gaśniczy (koc gaśniczy, gaśnica proszkowa 6 kg)
- Zbiornik brezentowy
- 2 sztuki ubrań żaroodpornych
- 2 szutki lekkich ubrań specjalnych Tychem F
- Średni zestaw narzędzi hydraulicznych Weber Rescue (pompa hydrauliczna V 50 ECO, rozpieracz ramieniowy SP 49, nożyce RSX 160-50 i dwa węże hydrauliczne, łańcuchy do rozpieracza)
- Zestaw do wyważania drzwi
- Podręczny sprzęt burzący (siekiera, łom, topór, młot, Hooligan, bosaki)
- Piła tarczowa do betonu i stali Stihl TS 700
- Pilarka do drzewa Stihl MS 441
- Zestaw PSP-R1 z deską ortopedyczną i szynami Kramera
- Trójnóg ratowniczy
- Drabiny - wysuwana (DW-10), nasadkowe (DN-2,73) i słupkowa (D-3,1)
- Agregat oddymiający
- Agregat prądotwórczy Eisemann H3001 o mocy 2,5 kW wraz z osprzętem (przedłużacze)
- Skokochron
- Zestaw podstawowej alpinistyki (trójką ewakuacyjny, linie alpinistyczne, worek jaskiniowy)
- Zestaw podstawowego ratownictwa wodnego (kamizelki ratunkowe, rzutka ratownicza)
- Neutralizatory - sorbent i dyspergent
- Zestaw do zabezpieczenia miejsca zdarzenia (pachołki, taśmy ostrzegawcze, lampy ostrzegawcze, stojaki do taśmy)
- Zestaw do oświetlenia miejsca zdarzenia (stojak do najaśnic, najaśnice LED)
- Eksplozymetr, pirometr, detektor napięcia
- Wodery, kalosze chemoodporne
- 5 sztuk przenośnych radiotelefonów cyfrowo-analogowych Motorola DP4801 EX
- 4 sztuki latarek przenośnych do pracy w strefie zagrożonej wybuchem
- 2 sztuki latarek przenośnych typu Vulcan
Wóz został wprowadzony do podziału bojowego 2 grudnia 2015 roku i zastąpił w jednotce GBA 2,5/24 Renault Midlum 300 DXi, które zostało przesunięte do JRG 4. Samochód wszedł w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemicznego JRG 2 Częstochowa.