Ostrzeżenia pogodowe

2019-01-20

Nowa średnia Scania w JRG 1

Autor: Karol Zawadzki

002 W styczniu 2019 roku do strażaków Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 1 w Częstochowie dotarł fabrycznie nowy samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Scanii. Przetarg zorganizowany przez Komendę Wojewódzką PSP w Katowicach wygrała firma WISS z Bielska-Białej. Zakup został współfinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

 

 


Średni samochód ratowniczo-gaśniczy został zabudowany na podwoziu Scania P360 B4x4HZ z 2019 roku. Auto posiada wysokoprężny, pięciocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany silnik z intercoolerem Scania DC09 127 o pojemności 9290 ccm, mocy 265 kW (360 KM) i normie spalań Euro6. Scanię wyposażono w ośmiobiegową (8 + wsteczny), manualną skrzynię biegów z przekładnią planetarną Scania GR905R, a także uterenowiony napęd 4x4 z możliwością blokad mechanizmów różnicowych - międzyosiowego, osi przedniej i tylnej. Zawieszenie pojazdu składa się ze wzmocnionych resorów parabolicznych. Auto posiada jednomodułową, sześcioosobową, brygadową, klimatyzowaną, odchylaną kabinę Scania CP28L w układzie siedzeń 1+1+4. W kabinie zamontowano cztery mocowania na aparaty ochrony dróg oddechowych w przedziale załogi, regał kabinowy na podręczny sprzęt dla załogi, miejsce na dokumentację operacyjną,  radiotelefon cyfrowo-analogowy Motorola DM4600e wraz z dodatkowym głośnikiem, indywidualne oświetlenie dla dowódcy, wideorejestrator jazdy, system monitoringu GPS "SMOK" firmy ELTE GPS, który wyświetla m.in. położenie samochodu, średnie zużycie płynów, paliwa, przebieg samochodu, etap realizacji zgłoszonego zdarzenia czy obraz z kamery cofania, a także monitor, który wyświetla m.in. poziom środków gaśniczych, obroty autopompy, komunikaty odnośnie otwartych podestów, żaluzji, skrytek oraz drzwi kabiny. Zabudowę pojazdu wykonała firma WISS z Bielska-Białej i składa się z aluminium oraz kompozytu. Posiada 7 skrytek w układzie 3+3+1 zamykanych pyło- oraz wodoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi oraz podestami roboczymi. W zabudowie zamontowano pneumatycznie wysuwany maszt Fireco z dwoma najaśnicami LED o strumieniu świetlnym 2x18000 lumenów. Samochód wyposażono w dwa zbiorniki: na wodę o pojemności 3000 litrów oraz na środek pianotwórczy o pojemności 300 litrów, a także w dwuzakresową autopompę Ruberg EH40-R-OPZ o wydajności 2771 l/min przy ciśnieniu 8 bar oraz 480 l/min przy ciśnieniu 40 bar z automatycznym dozownikiem środka pianotwórczego (stężenia 3% i 6%) i cztery zraszacze o wydajności 90 l/min każdy umieszczone po dwa z przodu oraz po środku pojazdu. Dach pojazdu wykonano w formie podestu roboczego i zamontowano na nim dwie skrzynie sprzętowe, działko wodno-pianowe Pohorje GT3200 o wydajności 3200 l/min oraz mocowanie na drabinę ZS 2100/3. W skrytce zamontowano wysokociśnieniową linię szybkiego natarcia o długości 60 metrów węża gumowego DN25 zakończoną prądownicą wodno-pianową Protek wraz z nakładką do podawania piany ciężkiej. Scania posiada elektryczną wyciągarkę PowerWinch PW60PRO o uciągu 6292 kg wraz z liną o długości 25 metrów. Pojazd posiada niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy. Samochód wyposażono w lampę zespoloną Axixtech Legion, 2 lampy kierunkowe Axixtech MS6, 4 lampy kierunkowe Axixtech ST6, 2 lampy LED zintegrowane z zabudową oraz falę świetlną Axixtech  Commander XL6 z ośmioma modułami LED barwy pomarańczowej. Sygnalizację dźwiękową pojazdu stanowi generator sygnałów dźwiękowych PW Gamet GAM-300R z dwoma głośnikami PW Gamet Grom G-100 o mocy 100W każdy i jednotonowy sygnał pneumatyczny Hadley załączany z pozycji dowódcy, a także kierowcy. 

 

Pojazd został zakupiony z częściowym wyposażeniem:

- 4 sztuki przenośnych radiotelefonów cyfrowo-analogowych Motorola DP4600e

- 4 sztuki latarek kątowych LED

- kamera termowizyjna Flir K55

- wentylator oddymiający Ramfan GX200

- agregat prądotwórczy Eisemann ESE 404 SG o maksymalnej mocy 4,4 kW

- 2 sztuki gaśnic proszkowych GP-6x

- drabina wysuwna ZS-2100/3
- motopompa pływająca Niagara 1


Obecnie trwa dozbrajanie pojazdu w sprzęt oraz szkolenia z obsługi pojazdu. Auto w podziale bojowym zastąpi obecny pierwszy wyjazd jakim jest Renault Midlum 280 DXi z 2008 roku. 

Podziękowania dla dowództwa JRG 1 - st. kpt. Bogumiła Krawczyka oraz st. kpt. Krzysztofa Dzwonnika za możliwość wykonania fotografii oraz strażaków z II zmiany za pomoc w realizacji materiału oraz przekazanie informacji na temat pojazdu. 

Galeria