Ostrzeżenia pogodowe

2019-01-03

Nowa drabina mechaniczna w JRG 3!

Autor: Karol Zawadzki

008W drugiej połowie 2018 roku do strażaków z JRG 3 Częstochowa trafiła fabrycznie nowa drabina mechaniczna firmy Magirus. 
Przetarg na zakup pojazdu był ogłoszony przez Komendę Wojewódzką PSP w Szczecinie i obejmował zakup 22 samochodów specjalnych z drabiną o wysokościach minimum 37 i 40 metrów wraz z wyposażeniem. Przetarg ten wygrała firma Magirus z Ulm w Niemczech za pośrednictwem polskiego przedstawiciela - Fire-Max.


Zakup został zrealizowany w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” (DAR) współfinansowanego przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

     Drabina mechaniczna została zabudowana na podwoziu Iveco EuroCargo 180-320 z 2018 roku. Auto posiada wysokoprężny, rzędowy, sześciocylindrowy silnik Iveco Tector 7 o pojemności 6728 ccm, mocy 235 kW (320 KM) oraz normie spalań Euro6, a także 12-biegową, automatyczną skrzynię biegów. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 18 ton. Iveco posiada miejski napęd 4x2 z możliwością blokady mechanizmu różnicowego osi tylnej (napędowej). W pojeździe zastosowano dzienną, klimatyzowaną kabinę w układzie siedzień 1+2. Zabudowę wykonała firma Magirus z Ulm w Niemczech. Składa się z 6 skrytek w układzie 3+3 zamykanych roletami aluminiowymi oraz obrotnicy z drabiną. 42 metrowa drabina Magirus M42L składa się z pięciu przęseł oraz kosza Magirus RC500 o udźwigu 500 kg, na którym można zamontować elektrycznie sterowane działko wodno-pianowe Alco o wydajności 2500 l/min, 20-metrową linię szybkiego natarcia z prądownicą AWG Turbomatic, zestaw kamer Orlaco (wideo i termowizyjna) czy nosze do transportu poszkodowanego z wysokości. Stabilizacja drabiny odbywa się za pomocą 4 podpór o maksymalnej szerokości podparcia 5,2 metra. Czas sprawiania drabiny według producenta wynosi 85 sekund. Iveco posiada agregat prądotwórczy Endress ESE 908 Super Silent. Pojazd wyposażono w 3 lampy pojedyncze Hänsch Nova, 3 lampy kierunkowe Hänsch Sputnik SL oraz 6 lamp kierunkowych Federal Signal Quadraflare Advance. Sygnalizację dźwiękową pojazdu stanowi generator Federal Signal Vama AS-320 DIG wraz z dwoma głośnikami Federal Signal AL 252 o mocy 2x100W oraz dwutonowe sygnały pneumatyczne Martin Horn 2297 GM. W kabinie zamontowano przewoźny radiotelefon cyfrowo-analogowy Motorola DM4601e monitor z obrazem kamery cofania, vieorejestrator jazdy oraz system monitoringu GPS "SMOK" firmy ELTE GPS, który wyświetla m.in. położenie samochodu, średnie zużycie płynów, paliwa, przebieg samochodu oraz etap realizacji zgłoszonego zdarzenia. 

 

Wyposażenie pojazdu:

- 3 sztuki aparatów ochrony dróg oddechowych Dräger PSS 5000 + FPS 7000 (maska) + Bodyguard 1000 (czujnik bezruchu)

- 3 sztuki latarek Adalit L3000

- 3 sztuki przenośnych radiostacji cyfrowo-analogowych Motorola DP4601

- Agregat prądotwórczy Endress ESE 908 Super Silent o mocy 9 kVA wraz z przedłużaczami

- Zestaw kamer Orlaco - video i termowizyjna w jakości 4K

- Sprzęt ratownictwa medycznego: zestaw PSP-R1, szyny kramera, deska ortopedyczna i nosze koszowe

- Zestaw narzędzi ślusarskich w skrzynce

- Gaśnica proszkowa 6 kg, koc gaśniczy

- Podręczny sprzęt burzący: zestaw interwencyjny holligan + siekiera, nożyce do cięcia prętów, topór, szpadel

- Pilarka do drewna Stihl MS 311 wraz z zapasową prowadnicą i łańcuchem

- Sprzęt ratownictwa wysokościowego: szelki bezpieczeństwa, worek jaskiniowy, linka 100 metrów, urządzenie ewakuacyjne Rollgliss R350

- Sprzęt oświetleniowy - 4 najaśnice Spectra LED o strumieniu 4x20000 lumenów

- Armatura wodno-pianowa: węże tłoczne W-52 oraz W-75, zawór nadmiarowy, rozdzielacz kulowy, przełącznik 75/52, prądownica typu Turbo POK Magikador 500

- Elektryczne działko wodno-pianowe Alco

- Linia szybkiego natarcia o długości 20 metrów zakończona prądownicą AWG Turbomatic

 

Galeria