Ostrzeżenia pogodowe

2019-04-29

Nowa ciężka Scania P450 XT w OSP Blachownia!

Autor: Karol Zawadzki

013        25 kwietnia 2019 roku do Ochotniczej Straży Pożarnej w Blachowni dotarł fabrycznie nowy ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Scania P450 XT. Jest to pierwsze GCBA na podwoziu Scanii serii P z pakietem XT w naszym powiecie.

       Pojazd wraz z częściowym wyposażeniem kosztował 1 149 804 zł. Zakup został sfinansowany przez Urząd Gminy Blachownia przy współudziale Unii Europejskiej ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 w ramach działania "5.5 Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych".

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy został zabudowany na podwoziu Scania P450 B4x4HZ z 2019 roku. Za napęd odpowiada wysokoprężny, sześciocylindrowy, turbodoładowany z intercoolerem silnik Scania DC13 148 o pojemności 12740 ccm, mocy 331 kW (450 KM) oraz normie spalań Euro6. Pojazd posiada 12-biegową (12+2R), manualną skrzynię biegów Scania GRS905R z zautomatyzowanym systemem przełożeń Opticruise, retarderem oraz biegami pełzania. Scanię wyposażono w uterenowiony napęd 4x4 z możliwością blokad mechanizmów różnicowych osi przedniej, tylnej i międzyosiowego, a jej zawieszenie składa się ze wzmocnionych resorów parabolicznych. Dopuszczalna masa pojazdu to 22 tony. Kabina pojazdu to długa, jednomodułowa, brygadowa, klimatyzowana kabina typu CP28L, w układzie siedzeń 1+1+4, którą wyposażono w cztery miejsca na aparaty ochrony dróg oddechowych w przedziale załogi. Każdy z aparatów można odblokować indywidualnie. Scania została wyposażona w pakiet XT, dzięki któremu pojazd zyskał osłony reflektorów przednich oraz wytrzymalszy i bardziej wysunięty zderzak, który zwiększył kąt natarcia. Zabudowę pojazdu wykonała firma PS Szczęśniak z Bielska-Białej. Została skonstruowana ze stali nierdzewnej oraz aluminium. Posiada 5 skrytek w układzie 2+2+1, które zamykane są aluminiowymi żaluzjami pyło- oraz wodoszczelnymi z zamykaniem rurkowym oraz podestami roboczymi. W zabudowie zamontowano pneumatycznie wysuwany maszt oświetleniowy Fireco o maksymalnej wysokości 5 metrów wraz z czterema najaśnicami LED o mocy 2x20000 lumenów. Samochód wyposażono w dwa zbiorniki: na wodę o pojemności 7000 litrów oraz na środek pianotwórczy o pojemności 700 litrów. Sercem układu wodno-pianowego jest dwuzakresowa autopompa Godvia P2A 4010 o wydajności 4000 l/min przy ciśnieniu 8 bar oraz 390 l/min przy ciśnieniu 40 bar z mechanicznym dozownikiem środka pianotwórczego (stężenia 3% i 6%). Z przodu oraz po środku podwozia umieszczono po dwa zraszacze. Dach wykonano w formie podestu roboczego i zamontowano na nim skrzynie sprzętowe, mocowanie na drabiny nasadkowe DN-2,73, włazy rewizyjne oraz działko wodno-pianowe Pamet o maksymalnej wydajności 3200 l/min przy ciśnieniu 8 bar wraz z nakładką do podawania piany. W skrytce zamontowano wysokociśnieniową linię szybkiego natarcia Pamet o długości 60 metrów zakończoną prądownicą wodno-pianową Protek z nakładką do podawania piany ciężkiej. Scania posiada elektryczną wyciągarkę Dragon Winch DWT 22000 HD o maksymalnym uciągu 9980 kg. Pojazd posiada niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy Eberspächer. Scanie wyposażono w lampę zespoloną Tvrdex Legion Fit, zintegrowaną lampę kierunkową wraz z doświetleniem pola pracy Tvrdex, 2 lampy kierunkowe w światłach obrysowych Tvrdex HB6, 8 lamp kierunkowych Axixtech MS6 umieszczonych po dwie: na atrapie, w przedniej intersekcji oraz po bokach zabudowy, a także w falę świetlna Tvrdex TR3 z ośmioma modułami LED koloru pomarańczowego do wskazywania kierunku ruchu. Sygnalizację dźwiękową pojazdu stanowi generator sygnałów dźwiękowych Elfir Zura 1120 Digital wraz z 100-watowym głośnikiem Elektra YB-100 oraz dwa sygnały pneumatyczne Grover 1510 Emergecy Horn, które mogą zostać załączone z pozycji kierowcy oraz dowódcy. W kabinie zamontowano panel, który informuje użytkownika o poziomie środków gaśniczych, załączonym zasilaniu, włączonym oświetleniu, wysuniętym maszcie, otwartych żaluzjach oraz podestach, itp. i monitor wyświetlający obraz z kamery cofania, a także radiotelefon cyfrowo-analogowy Hytera MD785. Z przodu pojazdu zamontowano ramę Trux, na której umieszczono cztery reflektory dalekosiężne Wesem HO3. W pojeździe zamontowano zestaw do dezynfekcji dla strażaków składający się ze zbiornika na wodę czystą, zasobnika na mydło oraz podajnika ręcznika papierowego.

 

Pojazd został zakupiony z częściowym wyposażeniem:

- 4 sztuki aparatów ochrony dróg oddechowych MSA AirGO z maskami MSA G1, butlami stalowymi oraz czujnikami bezruchu

- 4 sztuki zapasowych butli stalowych MSA

- 4 sztuki przenośnych radiotelefonów cyfrowo-analogowych Motorola DP4600e

- 4 sztuki przenośnych latarek kątowych Adalit L3000

- Przenośny maszt oświetleniowy Peli 9430 RALS

- Agregat prądotwórczy jednofazowy Honda EU22i

- Wentylator oddymiający Lader MT225 NEO

- Torba medyczna PSP-R1

- Pilarka spalinowa do drewna Stihl MS231
- Opryskiwacz spalinowy Stihl SR 430

- Urządzenie Hi-Lift

- 6 sztuk stożków ostrzegawczych

- Zestaw kominowy

- 2 sztuki linki ratowniczej

- Drabina nasadkowa

- Podręczny sprzęt burzący

- 4 sztuki tłumic
- Prądownice Rosenbauer RB 101 EN

- Stojak hydrantowy wraz z kluczem

- Lanca gaśnicza

- Prądownica i wytwornica pianowe

- Rozdzielacz kulowy
- Przełączniki

 

Obecnie trwa doposażanie pojazdu w sprzęt i dopełnianie formalności pod względem rejestracji i włączeniem do podziału bojowego. W szeregach OSP Blachownia Scania zastąpi prawdopodobnie GBA 2,5/16 Star 244. Ochotnikom z Blachowni życzymy lat bezawaryjnego użytkowania nowej Scanii!

Galeria