Ostrzeżenia pogodowe

2016-06-24

440-konne Volvo FMX 4x4 w technologii ET nowością od firmy Rosenbauer

Autor: Karol Zawadzki

_MG_5041 (Kopiowanie)      Podczas XI Międzynarodowej Wystawy Ratownictwa, Zabezpieczenia i Techniki Przeciwpożarowej EDURA 2016 odbyła się światowa premiera nowego ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego firmy Rosenbauer z nowopowstałej gamy Efficient Technology na podwoziu Volvo FMX 440 4x4. 

     Zacznijmy od najnowszego oznaczenia ET - Efficient Technology. Jest to nowa koncepcja firmy Rosenbauer, która wprowadza na europejską technologię pożarniczą na rynek międzynarodowy. Straże pożarne mogą je zamawiać w takich konfiguracjach, jakie dokładnie spełniają ich wymagania techniczne i optymalnie dopasowują się do ich taktyki operacyjnej. Seria ET obejmuje pojazdy o masie całkowitej od 12 do 20 ton. Można je montować na wszystkich popularnych podwoziach, takich jak MAN i Mercedes-Benz, poprzez Volvo, Scanię i Renault, aż po własne podwozie Rosenbauer Commander. Pojazdy ET są dostępne z różnymi rozstawami osi, z napędem na wszystkie koła lub bez, a także w dowolnym żądanym typie silnika. Zabudowa pożarnicza jest dostępna na podwoziu z oryginalną, podwójną kabiną, jak również z kabiną pojedynczą. Zachowane zostają oryginalne wejścia do kabiny i siedzenia załogi, itp. Zabudowy w pojazdach ET są konstruowane z aluminium, a ich skrytki wraz z głębokmi, dolnymi ich częściami mieszczą wiele sprzętu. Jeśli chodzi o uchwyty i mocowania sprzętu w pojazdach ET dostępna jest kompletna seria mocowań Rosenbauer COMFORT, włącznie z panelami obrotowymi, tacami i stelażami na sprzęt ciężki oraz systemami opuszczania. Pojazdy ET są dostarczane wyłącznie z autopompami Rosenbauer, których wydajność pomp wynosi do 4500 l/min przy 10 bar lub 400 l/min przy 40 bar (NH45), a pojemność zbiornika wody wynosi do 5500 litrów. Pompy mogą być wyposażone w system dozowania środka pianotwórczego FIXMIX lub w system dozowania ciśnieniowego AQUAMATIC. W pojazdach ET dostępne są także linie szybkiego natarcia oraz sterowane manualnie działka wodno pianowe, które mogą być montowane zarówno na dachu, jak i wewnątrz zabudowy. Dostępne są wszystkie standardowe systemy nasad.

     Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy został zabudowany na podwoziu _MG_4766 (Kopiowanie) Volvo FMX 440 4x4 o dopuszczalnej masie całkowitej 18000 kg i z rozstawem osi 4900 mm. Wymiary samochodu to 9150x2500x3800 mm (dł. x sz. x wys.). Auto posiada wysokoprężny silnik D13K420 o pojemności 12,8 litra, o powiększonej fabrycznie mocy z 420KM do 440 KM oraz normie spalań Euro6 i zautomatyzowaną, 12-biegową skrzynię biegów L-Shift. Volvo wyposażono w uterenowiony napęd 4x4, który świetnie radzi sobie po zjechaniu z drogi asfaltowej na szutrową. Auto posiada długą, jednomodułową, brygadową kabinę w układzie siedzień 1+1+4, którą wyposażono w pasy bezpieczeństwa dla wszystkich siedzień oraz cztery mocowania na aparaty ochrony dróg oddechowych Rosenbauer COMFORT w przedziale załogi. Aluminiowa zabudowa spod znaku "R" składa się z samonośnej konstrukcji skręconej z profili oraz arkuszy blachy i posiada 7 głębokich skrytek w układzie 3+3+1. Sześć z nich zamykanych jest aluminiowymi żaluzjami oraz posiadają podesty robocze, a ostatnia - w przedziale autopompy - zamykana jest klapą. W tylnej części zabudowy zamontowano pneumatycznie wysuwany maszt oświetleniowy z najaśnicami LED. Samochód wyposażono w zbiornik wodny o pojemności 4000 litrów, zbiornik ze środkiem pianotwórczym o pojemności 400 litrów, dwuzakresową autompompę Rosenbauer NH35 o wydajności 3500 l/min przy ciśnieniu 10 bar oraz 400 l/min przy 40 bar wraz z systemem dozowania środka pianotwórczego FIXMIX 3% + 6% wraz z linią do poboru środka pianotwórczego z zewnętrznego zbiornika i wysokociśnieniową linię szybkiego natarcia o długości 60 metrów, która zakończona jest prądownicą Rosenbauer Nepiro Ergo. Auto posiada cztery ręcznie sterowane nasady tłoczne w tylnych bocznych skrytkach po prawej i lewej stronie. Dach pojazdu wykonano w formie podestu roboczego i zamntowano na nim manualne działko wodno-pianowe Rosenbauer RM-24M o wydajności 2400 l/min przy ciśnieniu 10 bar oraz zasięgu rzutu do 70 m dla prądu zwartego przy maksymalnej wydajności oraz drabinę i skrzynię sprzętową. Samochód posiada elektryczną wyciągarkę Warn M 12000 o maksymalnej sile uciągu do 5440 kg. Sygnalizację dźwiękową pojazdu stanowi generator sygnałów dziękowych Federal Signal Corporation _MG_4764 (Kopiowanie) PA-300 Series, który posiada trzy modulacje (Wail, Yelp i Hi-Lo), poganiacz Air Horn, funkcję maualnej syreny oraz funkcję PA, która pozwala na wydawanie komunikatów głosowych, zaś sygnalizację świetlną stanowi belka Code3 Excalibur z ośmioma modułami LED w kolorze czerwonym, dwoma modułami LED w kolorze białym i głośnikiem oraz dwóch lamp kierunkowych Federal Signal Vama Microled Advance w kolorze niebieskim, sześciu w kolorze czerwonym i dwóch lamp Federal Signal Vama Microled Advance PLUS w kolorze czerwonym. Oświetlenie wewnętrzne, jak i zewnętrzne składające się z szerokokątnych reflektorów zostało wykonane w technologii LED. 

     Wyposażenie, które zostało zamontowane na samochodze to m.in. dwa zestawy narzędzi hydraulicznych Lukas wraz z osprzętem, poduszki pneumatyczne wraz z osprzętem, zestaw medyczny, zestaw do ratownictwa wodnego, sprzęt burzący, pompy, wentylator oddymiający, sprzęt oświetleniowy, armatura wodna i pianowa oraz wiele innego sprzętu. Wyżej wymieniony sprzęt prezentuje perfekcyjne zagospodarowanie każdej przestrzeni w zabudowie, przez co czyni firmę Rosenbauer liderem w tworzeniu zabudów pojazdów pożarniczych na świecie. Pojazdy klasy ET do sprzedaży mają trafić jesienią 2016 roku, a według zapewnień wyłącznego polskiego przedstawiciela - firmy STEO - ceny netto na rynku polskim będą występowały poniżej 1 miliona PLN

 

Materiał powstał w oparciu o komunikat prasowy oraz prospekty firmy Rosenbauer dotyczące gamy ET.

Galeria